Vinnare av Guldägget 2012

Det var i absolut sista sekund som Cilla bokade in ett bord åt oss, Jo Ann Tan Studio,Guldäggets middag igår. Vi hade tänkte att komma, men lite senare på efterfesten. Men det var tur att vi kom, vi vann Guldägget i kategorin Design! HELT GALET!
.
Företaget startade för bara lite mer än ett år sedan, då vi, med Jo Ann Tan i spetsen, tog över skyltningen för NK. Nu står vi här ett år senare, med ett inskickat bidrag, en nominering och ett GULDÄGG! Jag tror ingen av oss ens vågat drömma om detta. Jag är så stolt över Jo Ann och Cilla, över alla andra fantastiska och inspirerande medarbetare och att själv få vara en del av detta speciella underbart knasiga team.
.
Igår var adrenalinet på topp och benen kunde inte vara stilla när vi gick upp på scen för att ta emot prisetIdag går jag lite mer rakryggad och är, med all rättstolt som en tupp.
.
Detta var juryns motivering:
”En enad och hänförd jurygrupp konstaterar att Törnrosa har väckts ur sin sömn – och en outnyttjad kanal har återerövrats. Med hög internationell klass, på ett kreativt, kommunikativt och magiskt sätt, lyfter årets guldägg både varumärket och produkten. En känslofylld upplevelse som vidgar begreppet design.”
.

Här är vår bidragsfilm:

Jo Ann Tan Studio, Guldägget 2012

.

.

Dessa var våra hårda motståndare i kategorin Design:

Bidragsnamn: Them-and-Us (Förpackningsdesign)
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Amnesty International

Bidragsnamn: Beijing8 (Förpackningsdesign)
Byrå: Garbergs_Projects
Uppdragsgivare: Mikael Ljunggren

Bidragsnamn: Ramlösa Premium PET (Förpackningsdesign)
Byrå: Nine
Uppdragsgivare: Carlberg Sverige AB

Bidragsnamn: Torsten och Wanja Söderbergs designpris 2011 (Förpackningsdesign)
Byrå: Happy F&B
Uppdragsgivare: Röhsska museet

Bidragsnamn: Presentboxar - en kollektion (Förpackningsdesign)
Byrå: Happy F&B
Uppdragsgivare: Happy F&B

Bidragsnamn: Collecting Butterflies (Visuell Identitet)
Byrå: Happy F&B
Uppdragsgivare: Karin Johansson

Bidragsnamn: Studio Furillen (Visuell Identitet)
Byrå: Henrik Nygren Design
Uppdragsgivare: Michano

Bidragsnamn: Sveriges nationalparker (Visuell Identitet)
Byrå: Happy F&B
Uppdragsgivare: Naturvårdsverket

Bidragsnamn: Kökskonster (Visuell Identitet)
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: IKEA Svenska Försäljning AB

Bidragsnamn: Wingårdh Arkitektkontor Årsredovisning 2010 (Visuell Identitet)
Byrå: Henrik Nygren Design
Uppdragsgivare: Wingårdh Arkitektkontor

Bidragsnamn: Isca Greenfield-Sanders katalog (Visuell Identitet)
Byrå: Le Bureau
Uppdragsgivare: Wetterling Gallery

Bidragsnamn: Lost & Found (Visuell Identitet)
Byrå: Happy F&B
Uppdragsgivare: Göteborgstryckeriet

Bidragsnamn: Marble4420 (Visuell Identitet)
Byrå: Stockholm Design Lab
Uppdragsgivare: Svenskt Tenn

Bidragsnamn: Nordiska Kompaniet 2011 (Kommersiella Miljöer)
Byrå: JoAnn Tan Studio
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet

 

Länkar från Guldägget-galan om oss:

Resumé - "NKs skyltfönster, en fullträff"

Dagens Media - "Guld till Jo Ann Tan och NK"

"Årets Guldägg i kategorin design går till..."

 


 


För er (inklusive mig själv) som inte har så stor koll på vad Guldägget är så kommer en liten beskrivning här:
.

Guldägget är ett reklampris som sedan 1960 delas ut av Sveriges kommunikationsbyråer. Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikations­lösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.

.

Guldäggen, Silveräggen och Diplomen utses av en jury som består av 49 jurymedlemmar och 1 juryordförande. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:

Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet. Tydlighet – Att få fram ett budskap.

Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren

Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm.

Omdöme – Att ej bryta mot god etik.

 

 


 

Självklart skulle det här firas, det såg ut ungefär såhär:

.

.

.

.

.

.

Stolt tjej

Lite lycka efter att ha tagit emot priset på scen


Pressbild

<3

.

Tack alla fina människor för alla gratulationer, det värmer massa!

.

/Js

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0